Personal
Vi som jobbar på Ängshumlan är
Matilda (85%), Josephine (100%), Lisa (50%) och Johanna (75%). På Åkerhumlan
arbetar Marie, Ploy och Maja (100%). Vi
har mycket sammarbete mellan avdelningarna. På morgonen och eftermiddagen har
vi öppna dörrar och under fredagar och måndagar hjälper vi varandra då
personalen har planering. Era barn möter
därför ofta även Åkerhumlans personal också.
Praktisk information
När ert barn är ledig eller sjuk
måste man anmäla detta till förskolan. I barnens lådor finns en
informations-lapp om hur man kan göra detta via sms. När ni gör detta kommer
frånvaroanmälan/ledighetsanmälan/meddelande upp vid ert barns namn hos oss.
Det är viktigt att ert barns
schema stämmer. Vi lägger personalens schema efter barnens tider.
Ring om ni blir sena att hämta.
Både för era barns och pedagogernas skull.
Meddela oss om ni kommer och
lämnar senare än schemat visar. Vi lämnar Humlans lokaler för utflykt, skog
m.m. och behöver då veta om ni kommer senare än vi går iväg.
Meddela oss om annan person än
vårdnadshavare hämtar. Vi måste fått information från er för att få lämna
barnet till någon annan än ni. Om ni har någon som det alltid är okej att den
hämtar kan ni meddela detta till oss.
Det är viktigt att barnen har
extrakläder med sig till förskolan, gärna mer än ett ombyte. Det är även
viktigt att det finns kläder efter väder på ert barn plats. Vi är ute i alla
väder. Upplever vi att något fattas på barnens platser sätter vi upp en liten
påminnelse på barnens låda.
Vi har tillgång till
idrottshallen en dag i veckan. Denna dagen delar vi med Åkerhumlan. Era barn
kommer därför att ha idrott ca. 1 gång i månaden. Vi har delat upp barnen i två
grupper på Ängshumlan. Barn som är födda -12 och barn som är födda -13. Vi
meddelar på bloggen men även vid vår informationsplats i hallen när det är dags
för ert barn att ha idrott.
Vill era barn leka med kompisar
på Ängshumlan efter förskolan? Bestäm då gärna det någon dag innan. Det finns
en leklista i hallen där man, om man vill, kan skriva upp namn och
telefonnummer.
Inbjudningar till kalas sker ej
vid barnens platser.
Kontakt
Vi har kontakt med er
vårdnadshavare genom flera olika kanaler.
Vi har ett föräldramöte per år,
vid terminsstart.
Vi har ett utvecklingssamtal per
år, runt januari-februari.
Vi använder oss av en blogg som
informationskanal till er: www.abyangshumlan.blogspot.se.
Här kan ni bland annat se månadsbrev från förskolechef Åsa Wenell, allmän
information, när ert barn har idrott och det är även här vi berättar och visar
för er vad vi har för oss om dagarna.
Den dagliga kontakten vid lämning
och hämtning.
Vi har en informationsplats i
hallen. Där samlas information till er.
Vi har även en fotoram i hallen
där vi lägger in bilder som ni tillsammans med ert barn kan titta på.
Vad arbetar vi med just nu?
Just nu är vi i upptakten med
vårt tema: Tillsammans med Maja & vänner. Vi har besökt utställningen ”Maja
med vänner” på slottet tillsammans med era barn. Vi utgår från era barns
intressen för att föra arbetet med temat framåt och just nu lär vi känna våra
tema-kompisar; Maja, Stina och Linnea, och ser vad som intresserar just era
barn.
Vårt syfte med temat
- Utveckla sin matematiska förmåga
- Utveckla sin språkliga förmåga
- Utveckla sin naturvetenskapliga förmåga
- Använda olika uttrycksformer
- Upptäcka sin närmiljö och lära sig att vara rädd om denMålen som Åbyenheten har blivit tilldelade från förvaltningen att ha extra fokus på är:
- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang.
Så här kan en vanlig dag se ut hos oss:
- 06.00 Förskolan öppnar, lämning på småkrypen
- 07.00 Humlan öppnar
- 07.45 - ca 8.15 Frukost i matsalen, lämning i matsalen
- 08.15 Fri lek
- 9.30 Samling, frukt
- 10.00 Olika aktiviteter: Temaarbete, inne/ute, idrott
- 11.55 Lunch i matsalen
- 12.30 Utelek
- 14.00 Samling
- 14.15 Mellanmål – lek inne eller ute
- 16.00 el. 16.30 Sammanslagning med Åkerhumlan
- 16.30 Frukt
- 16.45 Till Småkrypen
- 18.00 Förskolan stänger (19.00. Personalen är schemalagd till 18 men vid behov har vi öppet till 19. Det är därför viktigt att meddela senare tider än 18 i tid då vi behöver ändra våra scheman vid dessa tillfällen.)Plan mot diskriminering och kränkande behandlingDenna finns att läsa på vår informationsplats i hallen.
Kommentarer
Skicka en kommentar
Ge oss gärna feedback med era tankar!