Kan man se ljud?

Idag var det återigen massa saker i Åskars trollerilåda som vi skulle experimentera med.






Vi hade tidigare på samlingen pratat om man kunde se ljud, och skulle nu se om vi med hjälp av dessa saker kunde göra det.


Vi börjar med att hälla saltet på tallriken och sätter den mot en högtalare och spelar trolllåtar.








-Det ser ut som det (saltet) dansar...
Varför dansar det?
Det kanske tycker om musiken?


-Ljudvågorna gör så at saltet dansar. Ju högre musik desto mer dansar saltet.

- Ljudvågorna gör så att saltet guppar.

Barnen har en hypotes om att saltet hoppar mer desto mer salt vi tar. Vi testar...


-Nej det (saltet) orkar inte!!

-Häll ut lite salt då.

Vad händer om vi sänker musiken?

- Nej, det rör inte på sig.
-När man sänker så blir det inte så mycket volym och ljudvågor.


Det fanns också ljus och tändstickor i lådan. Vi ville försöka använda ljuset för att se om vi även då kunde se ljudet. Vi testade med två olika sorters högtalare. En där man kunde spela lite högre volym.


- Ljuset hoppar och dansar.
- Ljuset rörde sig uppåt och framåt.




- Nu dansar ljuset.

Vi pedagoger har reflekterat över att barnen har tagit till sig så många nya begrepp som vi mött på när vi experimenterat; exempelvis ljudvågor. Ord som de nu använder mer spontant när vi arbetar med temat.



Kommentarer