Här kommer en sammanfattning av vad vi tog upp på informationsmötet till er vårdnadshavare.
Personal på Ängshumlan
- Johanna på 75%
- Matilda 80%
- Lisa 50%
- Josephine 100%
Just nu är vi 22 barn på Ängshumlan 13 stycken födda 2011 och 9 stycken födda 2012
Praktisk information
Vad ska jag ha med mig till förskolan? Kläder för alla slags väder. Vi går ut varje dag på Humlan vilken väderled det än är. Och i vårt klimat kan vädret snabbt slå om en varm solig dag kan snabbt bli kall och blåsig så se till att det finns kläder som passar alla väderlekar för årstiden.
Vad ska jag ha med mig till förskolan? Kläder för alla slags väder. Vi går ut varje dag på Humlan vilken väderled det än är. Och i vårt klimat kan vädret snabbt slå om en varm solig dag kan snabbt bli kall och blåsig så se till att det finns kläder som passar alla väderlekar för årstiden.
Schema/frånvaro
Kalmar kommun kommer införa ett nytt schemsystem som kommer skötas digitalt. Därför viktigt att ni lämnar in schema via nätet. Självklart kommer vi kunna göra små förändringar i det om man behöver ändra någon enstaka dag.
Kalmar kommun kommer införa ett nytt schemsystem som kommer skötas digitalt. Därför viktigt att ni lämnar in schema via nätet. Självklart kommer vi kunna göra små förändringar i det om man behöver ändra någon enstaka dag.
Vi kommer i det här systemet bocka av barn när de kommer
till förskolan och när det gå hem. Därför viktigt att tänka på att hålla
tiderna. Barnen bockas för när de kommer in på förskolan och av när dem lämnar
förskolan.
I det här systemet kommer det även finnas ett telefonnummer
dit ni kan sjukanmäla era barn eller lämna andra medelande exempelvis mormor
hämtar så syns det med en gång hos oss på förskolan.
Mer information om systemet som heter Lifecare kommer.
Kontakt
Hur kan ni som vårdnadshavare ha kontakt med oss på förskolan.
Hur kan ni som vårdnadshavare ha kontakt med oss på förskolan.
- Informationsmöte för vårdnadshavare
- En gång om året bjuds ni in till ett utvecklingssamtal.
- All vår information lägg ut på vår blogg: www.abyangshumlan.blogspot.se Som ni märker då ni redan är här.
- På bloggen läggs det även ut månadsbrev från förskolechefen.
- Sen har vi den dagliga kontakten, lämningar och hämtningar.
Datum
- Vecka 44 ingen allmän förskola
- 31 oktober stängsningsdag
- 13 december lucia firande på morgonen. Mer information kommer inom kort på bloggen.
Enhetens mål
Vi har två mål som vi som enhet har fått att fokusera på under läsåret 16/17. Dessa mål vävs in som en naturlig del i tema och även i den dagliga pedagogiska verksamheten.
Vi har två mål som vi som enhet har fått att fokusera på under läsåret 16/17. Dessa mål vävs in som en naturlig del i tema och även i den dagliga pedagogiska verksamheten.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn
utveckar sin matematiska förmåga, att föra och följa resonemang”
(Lpfö 98 s.10)
”Förskolan ska sträva efter att varje barn
utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna
uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv”
(Lpfö 98 s. 10)
Vad arbetar vi med just nu?
Via vår blogg kan ni följa vårt arbete med Temat: Trollens trollerilåda.
Via vår blogg kan ni följa vårt arbete med Temat: Trollens trollerilåda.
NTA-lådor
Vi kommer att arbeta med ljud genom olika lekfulla,
utforskande experiment lämpliga för barn i förskoleåldern. Detta arbete kommer
sätta igång när personal på förskolan avslutat sin utbildning om NTA-lådorna.
En vanlig dag hos oss
06.00 Förskolan öppnar på
Småkrypen.
07.00 Humlan öppnar.Ca. 07.45 Frukost.
Ca. 07.45-08.20 är Humlan obemannad och barn som kommer då lämnas i matsalen.
08.30-09.00 Innomhus lek.
ca. 9.00-11.30 Planerade aktiviteter och utelek. Olika aktiviteter beroende på dag:
Mån: Samling/fruktstund.
Tis: Tema.
Ons: Varannan vecka: Idrott/Skogen (10.00).
Tors: Tema.
Fre: Samling med Åkerhumlans personal.
11.50 Lunch.
Ca. 12.30-14.00 Utelek.
14.30 Mellanmål.
15.00 Lek antingen inne eller ute.
Ca 16.45 Vi går ner till Småkrypen. Humlan stänger.
18.00 Småkrypen stänger. Har man behov av barnomsorg efter klockan 18:00 prata med förskolepersonalen.
Filmvisning
Vi
avslutade mötet med en filmvisning där ni fick se ett smakprov på vår
verksamhet.
Kommentarer
Skicka en kommentar
Ge oss gärna feedback med era tankar!